Creix l'alumnat a Batxillerat i Formació Professional però cau a les etapes obligatòries

Arrenca el curs escolar a Catalunya amb la prohibició de mòbils a Primària i ESO

Aquest dilluns ha arrencat el nou curs escolar 2024-2025 amb una previsió de 1.610.346 alumnes en els diferents ensenyaments. Un curs centrat en el desenvolupament de programes endegats amb l’objectiu d’assolir la millora educativa de l’alumnat. Així ho ha exposat la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, durant la presentació del nou curs escolar. “La principal prioritat d’aquest govern i d’aquesta Conselleria en particular serà la millora educativa i el reforçament d’aprenentatges orientats a garantir l’èxit educatiu de l’alumnat”. Malgrat que les dades generals d’alumnat creixen respecte a l’any anterior, no és el cas de l’etapa obligatòria, que presenta menys alumnes. Per contra, creix la previsió d’alumnat de batxillerat (+10.910) i de formació professional (+3.706).

Més personal educatiu per als centres

Per fer front a l’escolarització de l’alumnat, hi haurà una plantilla de professorat de 82.277 dotacions, que creix respecte al curs passat en 942 dotacions. Del total de personal docent, 38.865 dotacions són d’infantil i primària, i 43.412 ho són de secundària i ensenyaments postobligatoris. Cal destacar que el sistema educatiu comptarà amb 18.295 docents estabilitzats en les oposicions ordinàries i extraordinàries del passat curs. D’aquesta manera, a finals d’any l’índex d’interinitat s’haurà reduït fins al 5,57 %.

Als centres hi haurà més personal docent però també més personal d’administració i serveis (PAS) amb 4.408 dotacions (+80), i més personal d’atenció educativa (PAE) amb 3.681 dotacions (+321), per tal de donar resposta a les noves necessitats i realitats de les aules catalanes.

Cercant la millora educativa sense mòbils a primària i ESO

Els centres desenvoluparan un seguit de programes dissenyats amb l’objectiu d’assolir la millora educativa de tot l’alumnat, especialment en els àmbits lingüístic i matemàtic, i que van alineats amb les propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives, plantejades el mes de març.

Així, durant el segon trimestre, el Departament d’Educació i Formació Professional enviarà als centres els documents de concreció dels aprenentatges bàsics de les diferents àrees del currículum de l’etapa obligatòria. Es començarà amb les matemàtiques i les llengües oficials.

A partir d’aquest setembre es posa en marxa el Programa de millora de la competència matemàtica Florence als 87 centres seleccionats, que s’ampliarà fins a 200 centres durant el primer trimestre. Durant el passat juliol, s’han format els 12 referents territorials, que aquest mes iniciaran la diagnosi als centres assignats en cadascun dels territoris. El programa, a més, s’amplia amb una dotació de 7,9 milions d’euros per part del Govern d’Espanya.

Pel que fa a l’àrea lingüística, es reforça el Pla de comprensió lectora i es posa en marxa alguns dels projectes vinculats al Pla: 1) Xarxa de comprensió lectora a 342 centres i que permetrà identificar els components de la competència lectora i establir estratègies de millora. 2) Pla de millora de biblioteques en un pla pilot de 50 centres, per fomentar la presència de biblioteques escolars als centres educatius, així com la seva dinamització.

S’incrementen les aules d’acollida (1.282 dotacions), s’incorporen 2 aules d’acollida accelerada a Barcelona i se’n posen en marxa 5 en altres indrets de Catalunya en format pilot.

Aquest setembre entren en vigor per a tots els centres les instruccions per a l’ús dels telèfons mòbils que deixen fora aquest dispositiu de les aules a primària i ESO, amb l’objectiu de potenciar la convivència als centres i minimitzar els aspectes disruptius d’aquests dispositius.​

Menys burocràcia als centres

La consellera Niubó ha explicat que es posarà en marxa un Pla de desburocratització per tal de reduir la càrrega burocràtica del sistema educatiu, en què s’ofereix suport i acompanyament a les direccions de centres pel curs 2024-25. ​El pla preveu 10 mesures específiques: aplicacions de gestió de centres​; calendari de processos i procediments; dades anuals​; horaris​; contractació​; contractació dels centres educatius; interfície organitzada per àmbit​; suport documental​; nova app de gestió de personal docent​ i píndoles autoformatives​.

Coneixem perfectament la sobrecàrrega de feina que afecta docents, equips directius i fins i tot inspecció educativa, i en aquest curs posarem en marxa 10 mesures on s’ofereix suport i acompanyament a les direccions, que haurien de poder centrar la seva feina sobretot en el lideratge pedagògic i en com reforçar el projecte educatiu del seu centre”, ha afirmat la consellera.

​Nous centres i millora d’equipaments escolars

Noves construccions i ampliacions d'instalacions

Aquest setembre hi haurà 3 centres nous: l’Institut Escola Mas Lluí (Sant Just Desvern), l’Escola Joan Domènech i Moner (Lloret de Mar)​ i l’Escola Pedraforca (Saldes). Obriran les portes 13 nous edificis arreu del territori, i durant el curs se’n preveuen 2 més. Durant el 2024, s’acabaran obres en 447 centres —siguin noves construccions, grans ampliacions o actuacions de millora— amb una inversió de 79,8 M€.

Respecte als centres d’FP, entren en funcionament 4 centres específics d’FP a Barcelona: l’Institut del Disseny i Arts Gràfiques de Barcelona, l’Institut de Seguretat i Mobilitat de Barcelona La Guineueta, l’Institut de Formació Empresarial de Barcelona i l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron.​ Alhora, es posen en marxa 2 nous centres d’excel·lència: l’Institut Compte de Rius (Tarragona) i l’Institut Tecnològic de Barcelona. Amb aquests, ja seran 5 els centres d’aquesta tipologia. ​

Més alumnes de formació professional

El nou curs tindrà 161.240 alumnes de formació professional i 130.020 alumnes d’ensenyaments de règim especial. Un curs amb tots els cicles formatius que presenten nous currículums en aplicació de la llei d’FP de 2022. Per aquest mateix motiu, tota la formació professional serà en modalitat dual. L’alumnat farà formació a les empreses en alguna de les dues modalitats previstes (FP general i FP intensiva).​

S’implanta del nou mòdul de Català Professional als cicles amb atenció a les persones: Administració i Gestió, Comerç i Màrqueting, Hoteleria i Turisme, Sanitat, Serveis Sociocultural i a la Comunitat, i es crea el Centre de Recursos Pedagògics d’FP, per millorar la qualitat de l’ensenyament de la formació professional i proporcionar suport pedagògic als centres en aquest àmbit.