Prioritzar l'Educació podria esmenar les causes (moltes d'àmbit polític) que ens han portat a la situació actual

Què és farà amb l'Educació a Catalunya?

Després dels nefastos resultats obtinguts pels estudiants catalans a les proves de nivell de l'informe PISA dels quals ja van parlar en un altre article, calia fer alguna cosa i de forma urgent.

Només recordarem que són els pitjors resultats de la història i una davallada equivalent a un curs sencer respecte a l'última anàlisi. A més, l'alumnat de  Catalunya ha perdut el triple de punts en matemàtiques que el conjunt d'Espanya.

Al gener de 2024, davant d'aquest desastre, es va crear el Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives que va rebre l'encàrrec del Govern i dels Grups Parlamentaris d'estudiar-ne els motius i de proposar actuacions de millora. Aquest Grup va elaborar un informe que el Govern es comprometia a estudiar De fet, l'anterior Consellera d'Educació (Anna Simó) va elaborar un document  de resposta on es detalla una primera bateria de mesures que consideraven  possibles a curt termini per dimensió, pressupost i/o complexitat.

En les seves línies d'actuació bàsiques plasmades en la redacció de l'informe , aquest grup Impulsor, coincideix amb els nostres plantejaments que per altre part són evidents encara que poc escoltats per anteriors mandataris de l'educació a Catalunya.

En farem un resum:

  • Promoure un pacte nacional per a la inclusió i l'equitat recursos humans i econòmics.
  • Incrementar el nombre de docents
  • Clarificar el procés d’aprenentatge de la comunicació oral, de la lectura i

l’escriptura, i de les matemàtiques.

  • Identificar i definir els aprenentatges bàsics per a cada cicle i etapa
  • Incrementar el personal de suport no docent .
  • Potenciar la formació, en horari de permanència.
  • Incrementar les Aules d’Acollida.
  • Reduir les tasques burocràtiques i de gestió.
  • Estabilitzar els equips docents.
  • Facilitar les coordinacions a secundària, sense augmentar la jornada laboral.
  • Dedicar com a mínim, el 6% del PIB a Educació tal com estipula la LEC.

Amb l'entrada al Govern de la Generalitat de Salvador Illa i el seu nou equip de treball encapçalat en el Departament d'Educació i de Formació Professional per  Esther Niubó s'han establert noves prioritats organitzades en tres objectius específics:

  1. Reforçar la formació professional amb una oferta accessible, dual i integrada amb el teixit productiu
  2. Millorar els resultats acadèmics de l'alumnat i l'excel·lència educativa
  3. Millorar la igualtat d'oportunitats a través de l'equitat educativa, la gratuïtat de l'etapa de zero a tres anys i la reducció de l'abandonament escolar prematur

De cadascun d'aquests objectius es deriven diferents actuacions de les que destaquem les següents:

  • Incrementar l'oferta pública de formació professional, digitalitzant la inscripció i evitar el col·lapse d'altres anys en l'assignació de places.
  • Racionalitzar l'oferta en relació al territori.
  • Potenciar la FP dual i la formació contínua.
  • Pla per la millora de resultats de matemàtiques i lectura
  • Garantir l'assoliment del domini oral i escrit del català i del castellà al final del estudis i millorar l'aprenentatge de l'anglès i d'altres llengües estrangeres.
  • Impulsar la reforma de la professió i la carrera docent.
  • Finançament equitatiu dels centres educatius .
  • Accelerar-ne el desplegament de l'escola inclusiva amb un mapa de recursos al territori.
  • Incrementar les places públiques d'escola bressol i el seu finançament.

Com a punt de partida no ens sembla malament però sempre hem dit que les normes i els propòsits sense recursos són paper mullat i que l'educació sense estabilitat de currículums i de metodologies i sense suport real als docents no millorarà. No es poden deixar als docents desorientats amb tants canvis en poc temps, maltractats per una administració que ni els escolta, ni els forma i només els hi exigeix resultats i burocràcia  i desemparats davant de l'augment exponencial de les conductes disruptives i agressives de l'alumnat i de les seves famílies.

Queda per veure doncs, si l'actual Govern de la Generalitat afrontarà el repte de prioritzar l'Educació i podrà esmenar les causes (moltes d'àmbit polític) que ens han portat a les desastroses situacions actuals.