Desencallar el 4t Cinturó és una necessitat urgent per a la mobilitat i el desenvolupament a Catalunya

Serà capaç el PSC d'acabar el 4t Cinturó?

La construcció del Quart Cinturó (o B-40) s’ha convertit en un tema prioritari per a la millora de la mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona i els seus voltants. Aquesta infraestructura, que pretén connectar localitats com Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Sant Sadurní d’Anoia, Martorell, Abrera, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró, ofereix una solució tangible a la congestió actual que afecta les principals artèries de la regió, especialment l’AP-7.

La situació a l’AP-7 s’ha agreujat des de l’eliminació dels peatges, fet que ha provocat un increment significatiu del trànsit. Diàriament, es registren retencions de diversos quilòmetres, especialment a les zones properes a Barcelona i a les principals interseccions. Aquestes congestions no només afecten els usuaris locals, sinó també el transport de mercaderies, un sector clau per a l’economia de Catalunya. Sense el Quart Cinturó, gran part d’aquest trànsit continua dirigint-se cap a vies congestionades, alentint els temps de desplaçament i incrementant els costos operatius per a les empreses de la regió.

La finalització del Quart Cinturó permetria desviar part d’aquest trànsit, descongestionant així l’AP-7 i altres vies que actualment suporten una càrrega excessiva. Això tindria beneficis clars i directes per als usuaris i el medi ambient. Menys temps de viatge implica un menor consum de combustible, que alhora redueix les emissions de gasos contaminants i la dependència dels combustibles fòssils. A més, el Quart Cinturó reduiria els temps i costos de manteniment dels vehicles, un aspecte crucial tant per a transportistes com per a particulars.

Des d’un punt de vista econòmic, la B-40 també té un potencial significatiu per connectar de forma més eficient les comarques del Vallès i el Baix Llobregat amb la resta de l’àrea metropolitana de Barcelona. Millorar aquestes connexions fomenta un desenvolupament econòmic més equilibrat, enfortint tant les zones industrials com les residencials d’aquestes comarques. La construcció del Quart Cinturó no és només una inversió en infraestructures; és una aposta per la competitivitat i el creixement sostenible de la regió.

Hi ha una forta pressió per evitar que aquesta infraestructura es dugui a terme, especialment per part dels moviments ecologistes i associacions d’agricultors i ramaders. No obstant això, tal com s’ha demostrat en moltes altres infraestructures viàries construïdes recentment a Catalunya, com el C-25 o Eix Transversal, que uneix Cervera amb Girona, o el Túnel de Bracons, que connecta Vic amb Olot, aquestes obres es poden dur a terme respectant l’entorn i el paisatge.

En conclusió, desencallar el projecte de la B-40 és una necessitat urgent per a Catalunya. Els avantatges d’aquesta infraestructura són clars i van més enllà de la simple mobilitat: inclouen beneficis ambientals, econòmics i socials. El Quart Cinturó permetrà una mobilitat més eficient, una reducció de la congestió a les vies actuals i una connexió més sòlida entre les comarques de Barcelona. Amb el creixent volum de trànsit, no ens podem permetre més retards. És hora de prioritzar i accelerar la construcció del Quart Cinturó, transformant així la mobilitat i el desenvolupament a Catalunya.

Veurem si el PSC, que actualment governa Catalunya amb Salvador Illa al capdavant, és capaç de convèncer els partits que li donen suport a la Generalitat o si haurà de sucumbir a les seves pressions en contra del desenvolupament i la normalització de Catalunya. Tal com ha demostrat el desastre ocorregut a València fa gairebé un mes, un territori té mal futur quan es deixa en mans de polítics i no d’experts.