El curiós cas d’una ciutat amb 3 estacions de tren i una antiga denominada Kansas City

Granollers: la ciutat amb una estació de tren anomenada Kansas City

Granollers és una de les poques ciutats de Catalunya i Espanya, de mida mitjana (64.000 habitants), que poden presumir de tenir 3 estacions de tren en 2 de les línies principals que van de Barcelona cap al nord de Catalunya, direcció a la província de Girona. D’una banda, compta amb dues estacions a les línies denominades R2 i R11 que finalitzen a Portbou i Cerbère (estacions de Granollers-Centre i Granollers Nord-Les Franqueses) i a la R3 que finalitza a La Tor de Querol (estació de Granollers-Canovelles o Estació del Nord).

la Primera Estación de tren de Granollers
photo_camera la Primera Estació de tren de Granollers

1. Estació de Granollers Centre:

El 22 de juliol de 1854, a dos quarts de tres del migdia, Granollers entrava en el llavors reduït club de ciutats amb ferrocarril, després de la inauguració del camí de ferro que comunicava Barcelona amb la capital del Vallès Oriental. Encara que només havien transcorregut sis anys des de l’obertura de la primera via fèrria peninsular, la línia que comunicava la ciutat comtal amb Mataró, la creixent economia catalana de mitjans del segle XIX exigia millorar la seva xarxa de transports de la mà del tren.

La línia que va arribar a Granollers era part del traçat ferroviari entre Barcelona i Girona, que posteriorment es va estendre cap al nord. Aquest tram inicial va ser promogut per la companyia Camí de Ferro del Nord, una de les pioneres del ferrocarril a Espanya. La construcció d’aquesta línia va ser motivada principalment per la importància econòmica de Granollers com a centre comercial i la seva proximitat a Barcelona, fet que facilitava el transport de mercaderies, com ara productes agrícoles i tèxtils.

L’arribada del tren va marcar un canvi significatiu en el desenvolupament econòmic i social de la regió, millorant les comunicacions i fomentant la industrialització i el comerç a Granollers i els seus voltants.

La inauguració

Estación de Granollers 1854
Estació de Granollers 1854

A la primavera de 1854 van arribar les dues primeres locomotores construïdes per Sharp, amb les quals es va poder imprimir un ritme més alt als treballs de construcció de les vies. A l’estiu de 1854 les obres ja estaven molt avançades, al mateix temps que s’anava rebent el material motor i remolcat necessari. Així, encara que el moment no era el més propici, en un clima polític inestable després de la "Vicalvarada" del general O’Donnell, les revoltes dels treballadors del sector tèxtil contra la implantació de maquinària moderna que implicava l’acomiadament de milers d’obrers (el denominat conflicte de les selfactines) i l’inici d’una greu epidèmia de còlera a la regió, els promotors del Camí de Ferro del Nord no van voler esperar més per posar el ferrocarril en servei i el 22 de juliol de 1854 es va procedir a la solemne inauguració del ferrocarril de Barcelona a Granollers, la segona via fèrria de Catalunya.

La innovadora estació de Granollers es va construir on ara està situada la plaça de Barangué (més coneguda com a Plaça del Cony) i l’edifici de Correus actual, mentre que les vies transcorrien per allò que avui coneixem com Avinguda Sant Esteve, Avinguda del Parc i Carrer Girona, així com part de l’actual Parc Torras Villà.

La primera estació de Granollers es va mantenir en aquest emplaçament més de 100 anys, concretament fins a 1958.

Trasllat i modernització passant per Kansas City

L’estació provisional de fusta a la nova ubicació 1958 Joan Guàrdia -  Fons Ajuntament de Granollers.jpg
L'estació provisional de fusta "Kansas City" 1958 Joan Guàrdia - Fons Ajuntament de Granollers

El 1958, l’estació va ser traslladada a la seva ubicació actual a causa del creixement urbà i la necessitat de reubicar les vies per evitar el pas de trens pel nucli urbà. En aquesta nova ubicació es van ocupar molts terrenys i es va construir un important nus ferroviari per a mercaderies i passatgers.

L’edifici provisional de l’estació llavors denominat popularment "Estació de França" i oficialment batejat com "Estació Granollers-Centre", estava construït totalment de fusta i donava la impressió de ser més del "far west" (per pobre i amb aparença d’una altra època) de les populars pel·lícules de vaquers de l’època, que no pas d’una de les ciutats industrials més importants de Catalunya. Per això se li va batejar popularment com l’“estació de Kansas City”. No només Sevilla té una important avinguda amb aquest nom que, a més, és la que porta a la seva popular estació ferroviària. Granollers també pot presumir d’aquesta particularitat.

En los años sesenta Renfe construyó un nuevo en la estación de Granollers. Fondo MPS. Archivo Euskotren - Museo Vasco del Ferrocarril
En1964 Renfe va construir un nou edifici a Granollers. Fondo MPS. Archivo Euskotren - Museo Vasco del Ferrocarril

El que és una llàstima és que 6 anys després les obres del nou edifici de l’estació de Granollers-Centre van finalitzar, essent inaugurat el nou i modern edifici fa 60 anys, el 1964. Pràcticament, amb mínimes modificacions, és el que podem contemplar avui en dia. Ara només queda per a la memòria i l’hemeroteca el record del simpàtic sobrenom de la nostra nova Estació de França, antiga estació de fusta de Kansas City, ciutat sense llei.

2. Estació de Granollers-Canovelles (anteriorment Estació del Nord):

Estación Granollers - Canovelles
Estació Granollers - Canovelles

L’estació de Granollers-Canovelles (PK 28,7 de la línia Barcelona-Vic-Ripoll-Sant Joan de les Abadesses) es troba al terme de Granollers, a la zona nord-oest d’aquest i molt propera a Canovelles.

L’estació de Granollers-Canovelles, anteriorment coneguda com a Estació del Nord, es va inaugurar el 1896 com a part d’un ramal ferroviari que connectava Granollers amb Montcada, enllaçant amb la línia de Manresa. Aquest ramal es va construir per evitar el pagament de cànons a la companyia MZA per l’ús de la línia de Girona.

La línia de Barcelona a Sant Joan va néixer amb l’objectiu de transportar el carbó des del Pirineu fins a Barcelona, de manera que utilitzava la línia de França entre Granollers i la ciutat comtal. El 1876 es posava en servei el tram entre Granollers i Vic i el 1880 arribava fins a Ripoll i Sant Joan de les Abadesses. El 1883 es creava una línia pròpia des de Les Franqueses fins a Montcada, on enllaçava amb la línia de Manresa i que portava directament a Barcelona.

Formaria part de la Companyia dels Camins de Ferro del Nord d’Espanya. El tram de Ripoll a Puigcerdà va néixer amb vocació internacional, en enllaçar amb Puigcerdà i La Tor de Querol i amb la xarxa francesa de ferrocarrils. Fins i tot s’havia plantejat en diverses ocasions la conversió de la línia a ample internacional, tot i que mai no es va arribar a executar.

L’estació de Granollers-Canovelles, o estació del Nord, forma part de l’actual línia R3 de Rodalies de Catalunya i manté la seva importància com a punt de connexió ferroviària a la comarca del Vallès Oriental amb les comarques d’Osona i el Ripollès. De moment, segueix tenint una sola via tot i que està en procés d’ampliació a la segona, des de Barcelona fins a La Garriga, durant aquest 2025.

3. Estació de Granollers Nord – Les Franqueses:

Estación de Les Franqueses - Granollers Nord
Estació de Les Franqueses - Granollers Nord

Les Franqueses-Granollers Nord és una estació ferroviària situada al municipi espanyol de Les Franqueses del Vallès a escassos 50 metres del límit amb Granollers. L’edifici de viatgers disposa de màquines de venda automàtica de bitllets, la taquilla i una cafeteria. Hi ha també un aparcament exclusiu per a clients. És una estació amb un concepte més proper a un baixador que a una estació tradicional amb tots els serveis i personal.

L’estació es troba al punt quilomètric 30,7 de la línia fèrria Barcelona-Cerbère en la seva secció entre Barcelona i Maçanet. El tram és de via doble i està electrificat. De fet, és una estació situada poc més de dos quilòmetres al nord de l’estació de Granollers Centre que va ser inaugurada el 2002 i que dóna servei als trens de Rodalies de l’actual R2.

Aquesta estació es va construir després de la pressió conjunta exercida pels Ajuntaments de Les Franqueses del Vallès per cobrir les necessitats d’una densa zona de població (el barri de Bellavista) molt allunyada de l’estació del centre d’aquesta localitat, així com la pressió de l’Ajuntament de Granollers per cobrir els barris del nord de la capital vallesana.

Compta amb dues vies generals (vies 1 i 2) amb andanes laterals cobertes parcialment per marquesines metàl·liques. L’edifici de viatgers està situat en perpendicular a un nivell superior sobre les vies. L’enllaç entre les andanes i el vestíbul de l’estació es realitza a través d’un conjunt d’ascensor, escala fixa i escala mecànica per a cada via.

Més a Granollers