A Granollers coexisteixen ja la Taxa d'escombraries domiciliàries amb els Preus Públics per a la recollida i tractament de residus comercials. Considerem que es un escenari inicial correcte, sobre el que cal introduir mesures correctores que ens facin avançar en un model de taxa justa.
Es funciona per tant amb un padró fiscal que recull els domicilis de la ciutat i amb la corresponent tarifa pel que fa a llars domiciliàries i amb altres eines de liquidació del preu públic quan es tracta d’establiments comercials.
Cal valorar aplicar una taxa justa i en qualsevol cas transitar cap a la taxa justa. La taxa justa pot incorporar criteris ambientals, PxG (pagament per generació) i servei porta a porta o equivalent, en definitiva, una evolució cap a l’anomenat pagament per generació (a qui més residus generi més car li hauria de costar el servei) i això és indestriable del tipus d’activitat que es fa en cada negoci. Calen eines per mesurar eficientment el volum de residus que cada establiment genera.
En definitiva, hom parla del concepte de Taxa justa, idea que des de Granollers en Comú defensem i pensem que val la pena avançar en aquest model. Sabem que és una qüestió de voluntat política, però volem assenyalar que algines novetats legislatives influiran en la implantació progressiva d’aquestes idees.
La concessió o denegació de beneficis fiscals ha de fer-se d’acord amb les normes que recull cada una de les ordenances respectives que s’elaboren, aproven i publiquen. Cada tardor ofereix una oportunitat per pensar-hi. Aquest tardor, especialment, a la vista de les darreres obligacions normatives (Ley 7/2022) que comporten la necessitat de disposar d’una taxa de gestió de residus diferenciada i no deficitària i que s’han de comunicar a la Generalitat.
Com ha comentat Mercedes Blanco, responsable de finances de Granollers en Comú, pendent de la ratificació d’una assemblea local que es va ajornar fa poc per causes de força major, “li donem importància cabdal a la funció d’informació i d’assistència de les persones físiques i jurídiques interessades i afectades.”
És important disposar d’un full de ruta: primer disposar d’una taxa específica de residus, que assoleixi el 100% de la cobertura del cost del servei, diferenciant recollida domèstica i comercial i disposant de dades segregades, donar compliment a la legislació de protecció de dades en cas de disposar d’identificació i l’avenç cap a una taxa justa.
Cal incorporar beneficis ambientals a les ordenances fiscals: és una eina que permet vincular l’import que suporta cada contribuent al seu comportament ambiental. Cal disposar d’una bona classificació dels costos i ingressos associats al servei de recollida i/o tractament.
La Diputació de Barcelona i l’Agència de Residus de Catalunya disposen d’instruments que poden ajudar a fer la implantació de la taxa i la transició. La transició cap a la taxa justa ha d’anar en paral·lel a la implantació de sistemes de recollida d’alta eficiència i individualitzats i mecanismes de comunicació i informació.
Les ordenanes fiscal sobre residus urbans poden enfocar-se com una peça més de la política municipal medioambiental.
— Granollers En Comú (@GranollersComu) October 8, 2024
Volem fer les nostres aportacions a l'Ajuntament de Granollers tot i haver-les de fer des de fora de l'hemicicle.#TaxaJusta pic.twitter.com/ixcufqxofi