La presidenta de la Comunitat de Madrid i l'alcalde de la ciutat, Isabel Díaz Ayuso i José Luis Martínez Almeida respectivament, varen aprofitar al dia abans à la inauguració del Saló Fitur, la Fira de turisme més important d'Europa, per fer la presentació de l'acte i donar tot tipus de detalls, acompanyats per la mateixa Organització de la Formula 1, la Cambra de Comerç de Madrid i uns quants esportistes entre els que destacà Carlos Sainz, recent guanyador del seu quart Dakar i pare del pilot de F1 del mateix nom. Com anècdota i certificació de que la vida és una constant broma al dia següent vem poguer visitar l'stand del Circuit de Catalunya al mateix Ifema oferint l'espectacle del 2024.
Un dels punts més importants, al meu entendre, que van explicar els polítics de la capital és que Madrid ja compta amb 500 milions en aportacions d'empreses particulars per cobrir els 10 anys signats, fins al 2.035, per fer front al royalty i les despeses de condicionament d'un circuit urbà que no serà permanent. De moment guarden el secret de quines empreses patrocinaran l'esdeveniment per què, segons el mateix batlle madrileny, "no hi haurà cap aportació pública". Calculen que els ingressos seran d'un mínim de 450 milions d’euros anyals i que l'esdeveniment produirà al voltant de 10.000 llocs de treball entre els directes i els indirectes.
Mentrestant a Barcelona i al Palau de la Generalitat el president del Circuit, que és el Conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, junt amb el president Aragonès no fan més que intentar calmar les aigües i els nervis dels catalans explicant-nos que continuen negociant l'ampliació del contracte que acaba el 2.026 amb l'Organització de la Fórmula1. D'entrada el que si hem perdut és l'anomenat Gran Premio de España d'automobilisme que és el que tenim signat avui pel que si hagués de prorrogar-se el contracte hauria de ser-ho amb un altre model i nom de cursa a gust dels organitzadors.
Fins aquí són tot dades i evidències molt concretes. Ara és quan venen l'anàlisi, les explicacions i les preguntes. ¿Per què hem arribat a un punt en el que Madrid ens passa per sobre i ja te un premi de Fórmula1 adjudicat? La resposta és senzilla. La titularitat del Circuit de Barcelona-Catalunya pertany a un consorci dirigit per la Generalitat, juntament amb el RACC, l'Ajuntament de Montmeló i l'Ajuntament de Barcelona. L'actual propietari de la Fórmula 1 (Liberty Media) i els seus predecessors, fa anys que demanen una sèrie de millores al Circuit, d'accessos, serveis, traçat, etc. que no superen els 30 milions i que es podien haver fet entre 5 i 10 anys enrere. Però aquí hem estat perdent el temps mentre ells no feien més que dir-nos-en que tenien propostes d'altres ciutats del món i ens feien palès que aquest no era el millor camí. Com tothom sap el diner, el capital, es covard i només cerca refugi allà on l’inversió trobi estabilitat i aquí hem estat incapaços de donar-la als darrers anys.
Ara, una vegada rebut un bany d’humilitat, a correcuita, s'estan enllestint les obres i posem la millor de les cares davant Stefano Domenicali i els organitzadors del gran premi. Serà suficient? Doncs no ho sabem. Entre altres coses per actituds com la de l'Ajuntament de Barcelona que va deixar d'apostar pel Circuit i va retirar els 7 milions anyals de subvenció. Una pèssima iniciativa encapçalada per Ada Colau i recolzada per l'actual alcalde de Barcelona, el socialista Jaume Collboni. Òbviament, a l'Organització de l'F1 no l'hi ha passat el detall per alt. Desgraciadament, sembla que alguns polítics només saben posar pals a les rodes. En casos com aquest el refranyer encerta quan diu “a gos flac tot són puces”.
És hora que s'aportin solucions que facin que al Vallès Oriental es calmi el nerviosisme i ens oblidem del terratrèmol del Circuit propiciat per la por a perdre la Fórmula 1. L'obligació del Govern de la Generalitat es governar per a tots els catalans, ajudant a la nostra economia i industria i no destruir més llocs de treball.