Commoció al Vallès per la possible perdua de la F1 al 2.026

Terratrèmol al Vallés Oriental: la F1 en perill

L'anunci que el Gran Premi d'Espanya d'automobilisme del 2.026 se celebrarà en la capital de l'estat ha originat un gran terratrèmol a la comarca del Vallès Oriental i, especialment, a Montmeló, Montornès, Parets i Granollers, que són les localitats al voltant del Circuit que noten més el seu impacte.

F1 en el 2023
photo_camera F1 en el 2023

La presidenta de la Comunitat de Madrid i l'alcalde de la ciutat, Isabel Díaz Ayuso i José Luis Martínez Almeida respectivament, van aprofitar en el dia abans a la inauguració del Saló Fitur, la Fira de turisme més important d'Europa, per a fer la presentació de l'acte i donar tot tipus de detalls, acompanyats per la mateixa Organització de la Formula 1, la Cambra de Comerç de Madrid i uns quants esportistes entre els quals va destacar Carlos Sainz, recent guanyador de la seva habitació Dakar i pare del pilot de F1 del mateix nom. Com a anècdota i certificació que la vida és una constant broma en l'endemà vam poder visitar l'estand  del Circuit de Catalunya del mateix Ifema, oferint l'espectacle de la F1 per al 2024. 

Madrid té 500 milions d'euros invertir

Un dels punts més importants, al meu entendre, que van explicar els polítics de la capital és que Madrid ja compta amb 500 milions en aportacions d'empreses particulars per a cobrir els 10 anys signats, fins al 2.035, per a fer front al royalty  i les despeses de condicionament d'un circuit urbà que no serà permanent. De moment guarden el secret de quines empreses patrocinaran l'esdeveniment per què, segons el mateix alcalde madrileny, "no hi haurà cap aportació pública". Calculen que els ingressos seran d'un mínim de 450 milions d'euros anyals i que l'esdeveniment produirà al voltant de 10.000 llocs de treball entre els directes i els indirectes.

Mentrestant, a Barcelona i en el Palau de la Generalitat, el president del Circuit que és el Conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, juntament amb el president Aragonés no fan més que intentar calmar les aigües i els nervis dels catalans explicant-nos que continuen negociant l'ampliació del contracte que acaba el 2.026 amb l'Organització de la Fórmula1. D'entrada, el que si hem perdut és l'anomenat Gran Premi d'Espanya d'automobilisme que és el que tenim signat avui pel qual si hagués de prorrogar-se el contracte hi hauria de ser-ho amb un altre model i nom de carrera a gust dels organitzadors.

O Catalunya inverteix o adeu a la F1 a Montmeló

Fins aquí són tot dades i evidències molt concretes. Ara és quan embenin l'anàlisi, les explicacions i les preguntes. Per què hem arribat a un punt en el qual Madrid ens passa per damunt i ja té un premi de Fórmula1 adjudicat? La resposta és senzilla. La titularitat del Circuit de Barcelona-Catalunya pertany a un consorci dirigit per la Generalitat, juntament amb el RACC, l'Ajuntament de Montmeló i l'Ajuntament de Barcelona. L'actual propietari de la Fórmula 1 (Liberty Mitjana) i els seus predecessors, fa anys que demanen una sèrie de millores al Circuit, d'accessos, serveis, traçat, etc. que no superin els 30 milions i que es podien haver fet entre 5 i 10 anys enrere. Però aquí hem estat perdent el temps mentre ells no feien més que dir-nos que tenien propostes altres ciutats del món i ens feien patent que aquest no era el millor camí. Com tothom sap els diners, el capital, és covard i només busca refugi allà on la inversió trobi estabilitat i aquí hem estat incapaces de donar-la en els últims anys. 

Ara, una vegada rebut un bany d'humilitat, a correcuita, s'estan acabant les obres i posem la millor de les cares davant Stefano Domenicali i els organitzadors del gran premi. Serà suficient? Perquè no ho sabem. Entre altres coses per actituds com la de l'Ajuntament de Barcelona que va deixar d'apostar pel Circuit i va retirar els 7 milions anyals de subvenció. Una pèssima iniciativa encapçalada per Ada Colau i secundada per l'actual alcalde de Barcelona, el socialista Jaume Collboni. Òbviament, a l'Organització de la F1 no s'ho ha passat el detall per alt. Desgraciadament, sembla que alguns polítics només saben posar pals a les rodes. En casos com aquest el refranyer encerta quan diu “a gos flac tot són puces”.

És hora que s'aportin solucions que facin que al Vallès Oriental es calmi el nerviosisme i ens oblidem del terratrèmol del Circuit propiciat per la por de perdre la Fórmula 1. L'obligació del Govern de la Generalitat és governar per a tots els catalans, ajudant a la nostra economia i indústria i no destruir més llocs de treball.

Més a Vallés Oriental