La imatge de l'AMFITRIÓ DEL MWC25 en joc: VAGA DE VTC a lA VISTA I els problemes de Rodalies com a espasa de Dàmocles

El Mobile WC25, prova de foc per a Salvador Illa i la Generalitat

Per primera vegada, el president de la Generalitat, Salvador Illa, assistirà com amfitrió al Mobile World Congress 2025. Un esdeveniment de gran rellevància en el món de la tecnologia i les telecomunicacions, que se celebra cada any i reuneix les ments més brillants de la indústria, des de grans empreses fins a startups innovadores.
Salvador Illa
photo_camera Salvador Illa

El MWC25 és el lloc on es marquen les tendències i es presenten els avenços que canviaran la nostra forma de comunicar-nos, amb xerrades, taules rodones i oportunitats de networking, on es tanquen possibles acords amb empreses d’arreu del món que mostren els seus avenços en tecnologia, des de smartphones fins a solucions d’intel·ligència artificial i 5G. La seva celebració tindrà lloc a Barcelona del 3 al 6 de març.

Mentre se celebra el Mobile, la patronal de les VTC ha convocat una vaga per advertir la Generalitat que no acceptaran més restriccions en el seu sector. Aquesta no serà l’única aturada, ja que el 11 de març continuaran amb una marxa lenta pel centre de Barcelona.

El blindatge del taxi a Barcelona va portar la Generalitat a adaptar una normativa per eliminar llicències del servei VTC, per tal d’evitar un conflicte de competències entre ambdós serveis, prioritzant el taxi com a servei públic. Això posaria en risc més de 3.000 llocs de treball i limitaria les VTC a trajectes fora del nucli urbà. Els taxistes ja van col·lapsar la Ronda Litoral B-10 i la Ronda de Dalt B-20 a principis de gener, afirmant que “si el taxi no menja, aquí no menja ningú” i exigint una regulació més estricta de les VTC.

La intervención de Salvador Illa en la cena inaugural del MWC25
L'intervenció de Salvador Illa al sopar inaugural del MWC25

A aquestes dificultats s’hi afegeix el caos constant que pateixen milers d’usuaris de Rodalies a Catalunya, una de les xarxes ferroviàries més importants d’Europa, que s’ha convertit en un problema majúscul després del traspàs de competències. En molts casos, no es garanteix la circulació regular dels trens.

El 2022 es van acumular retards equivalents a 200 dies. El 2023 es van registrar més de 25.000 incidències generals, 68 cada dia. D’aquestes, 808 eren greus, dues de mitjana cada dia van superar els 100 minuts de retard. El 2024, en els primers mesos de l’any, segons el portal de transparència d’Adif, la xarxa de trens va registrar unes 8.500 incidències, una cada 35 minuts. L’any no ha començat millor, amb l’últim conflicte amb el sindicat de maquinistes, que ha afectat les línies R4 i R2 Sud.

A tot això, s’afegeix el vandalisme que castiga diàriament Rodalies: Pintades i grafitis, Pedrades als vagons (cinc trens inutilitzats cada dia), Obstacles col·locats a la via expressament, Robatori de coure (143 robatoris en infraestructures de Rodalies el 2023); El 58% dels delictes contra les persones (insults a maquinistes, carteristes, agressions...).

El Mobile World Congress 2025 tampoc s’escapa de la inseguretat. Els consolats i els congressistes acreditats al MWC25 han estat avisats perquè mantinguin les seves pertinences en un lloc segur i extremin la vigilància amb els objectes personals i els mòbils.

Catalunya és la comunitat amb la taxa més alta de robatoris a Espanya, amb un 39% segons dades del Ministeri de l’Interior. Gaudiu de la tecnologia del futur, però cuideu les vostres pertinences en el present.

Més a Economia i Empreses